Black Friday 2023

Black Friday 2023

Black Friday – Cum a început Black Friday?

Termenul „Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară, nu cu cumpărăturile. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare. 24 septembrie 1869 a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de „Black Friday” fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți.

Ei se numeau Jay Gould și Jim Fisk, iar președinte al SUA era atunci Ulysses S. Grant.

Pe vremea când magazinele din SUA își scriau de mână registrele contabile, profiturile erau trecute cu cerneală neagră, iar pierderile, cu roșu. În general, multe magazine erau „pe roșu” (in the red) mai tot timpul anului și treceau pe profit („went into the black”) după sărbătoarea de Thanksgiving, la final de noiembrie, când cumpărătorii achiziționau multe mărfuri la reducere.

Când a devenit Black Friday „termen”: de shopping

Ideea de a face cumpărături extinse în noiembrie era populară în SUA încă de acum un secol. Spre exemplu, în 1924 magazinul Macy’s lansa o faimoasă Thanksgiving Day Parade în New York. Marile magazine vindeau bine la final de noiembrie și în anii ’30, chiar dacă simțeau efectele Marii Crize (the Great Depression), iar în 1939, la cererea reatailerilor, președintele SUA a mutat cu o săptămână mai repede sărbătorirea zilei Recunoștinței.

Președintele spera că economia va avea și ea de câștigat de pe urma creșterii vânzărilor și consumului, iar mutarea acestei sărbători a fost denumită popular în acei ani „Franksgiving”, de la numele președintelui.

Sintagma Black Friday s-a răspândit, dar unii retaileri nu au apreciat numele de Black Friday și conotația negativă și au încercat, fără succes, să schimbe numele în „Big Friday” (Vinerea Mare). Nu au reușit, iar numele a rămas și s-a răspândit mai ales după 1970 în toată America, pentru că retailerii au concurat tot mai dur unul cu altul și au intuit un lucru: consumatorilor le va plăcea ideea, dacă va fi bine ”împachetată” cu tactici atrăgătoare de marketing.

Numele Black Friday a apărut tipărit în 1966 în revista The American Philatelist, dar pe atunci nu era o sărbătoare de shopping cunoscută în toată America. Abia după 1980 BF a devenit un fenomen de shopping în SUA și oamenii au început să se înghesuie în magazine.

Black Friday-ul s-a digitalizat

Black Friday a tot crescut de la an la an în SUA, magazinele au deschis tot mai repede, iar mulțimile au fost tot mai mari.

Black Friday a fost descris ca un ritual pur american „pe altarul” consumerismului, „o experiență socială” de familie. În anii cei mai buni, între 2005 și 2010 se estimează că peste 130 de milioane de americani mergeau în magazinele fizice de Black Friday și îmbrâncelile erau dure.

Oamenii se luptau atunci pentru televizoare, DVD playere și pentru electrocasnice, iar Black Friday era prezentat ca fiind o „social shopping experience”, în opoziție cu Cyber Monday (născută în 2005) și Amazon Prime Day (din 2015) care erau zile de „solitary activity”.

Două mari schimbări au marcat Black Friday-ul american în ultimii 10-12 ani: a crescut mult comerțul online și Black Friday a devenit „Black November și mai mult decât atât, pentru că ofertele se întind acum de la jumătatea lui octombrie până la început de decembrie.

În 2008 un angajat al Wal-Mart era călcat în picioare de mulțimea venită să „vâneze” cele mai bune oferte de Black Friday la Long Island: laptop-uri la 300 de dolari și sisteme de navigație GPS la 99 de dolari. Pentru ca lucrurile să nu mai degenereze, compania a consultat în 2009 experți în managementul mulțimilor, a decis să țină aproape toate magazinele deschise 24 de ore în acele zile și angajații trebuiau să se asigure că oamenii stau la coadă și iau pe rând produsele, fără să se împingă sau să se lovească.

În 2015 unele magazine deschideau la ora 4 dimineața și în fața lor puteau fi văzuți încă de la miezul nopții oameni cu pături care așteptau ca ușile să se deschidă. Multe s-au schimbat de atunci: acum o parte consistentă din Black Friday-ul american se petrece online și unii vorbesc despre un „sale fatigue” fiindcă oamenii sunt bombardați cu reduceri prezentate de comercianți ca fiind foarte consistente.

De ani de zile presa publică în SUA ghiduri despre cum să „supraviețuiești” zilei de Black Friday, în sensul de a nu „lua plasă” cu ofertele. La anumite categorii de produse cele mai mici prețuri din an sunt în ianuarie, iar la altele în martie. La foarte multe produse cel mai mic preț din an este ÎN ALTĂ zi decât BF, dar trebuie urmărite ofertele cu atenție.

Un alt sfat este să nu fi atras de așa-numite ”doorbusters”, oferte cu adevărat excelente care te fac să vii în magazin, dar când vii vezi că acele produse s-au terminat și ajungi să cumperi alte lucruri care nu-s reduse prea mult.

Comercianții vor pune presiune psihică pe cumpărători, profitând de sensibilitățile lor când sunt puși în fața unor „plăcuțe” cu reduceri, fie ele din plastic sau carton sau pe ecranul computerului, tabletei sau telefonului. Un sfat de bun simț este să cumpărați, pe cât posibil, doar ce aveți nevoie și mai ales să stabiliți clar un buget maxim înainte de a cumpăra orice.

Când a ajuns Black Friday în Europa

Retailerul american Amazon a organizat pe online o campanie de Black Friday pentru UK în 2010, în 2011 mici campanii timide au fost organizate de retaileri din mai multe țări UE, inclusiv România, iar în 2013 deja au fost îmbrânceli ca-n SUA și în magazine din țări ale UE, un exemplu fiind la supermarket-urile Asda, în Marea Britanie. La francezi, prima zi de „Vendredi noir” a fost în 2013.

În Franța sau Germania Black Friday a crescut cu adevărat puternic în 2014 și 2015, dar spre deosebire de începuturile din SUA, în Europa a prins mult mai mult online-ul.

Spre exemplu, în Marea Britanie de Black Friday s-a vândut în 2016 de 2,8 miliarde lire pe online și de 4,7 miliarde pe offline, iar în 2020 de 5,7 miliarde pe online și 1,7 miliarde pe offline.

Pentru Black Friday-ul european, Marea Britanie este cea mai mare piață, cu vânzări de peste 7 miliarde lire sterline, urmată de Germania, cu peste 6 miliarde euro, Franța cu peste 4 miliarde și Italia cu peste două miliarde euro. Alte țări cu vânzări mari sunt Spania, Olanda și Belgia.

În Romania, eMAG a organizat primele reduceri de Black Friday.

eMAG Black Friday 2023

eMAG Black Friday 2023

eMAG Black Friday 2023 – Ce reduceri promite eMAG pentru ziua de 10 noiembrie?

​eMAG organizează Black Friday 2023 pe data de 10 noiembrie cu reduceri medii de 35-40% și maxime de peste 70%. Ce promite eMAG? Câte produse sunt, când vor ajunge la clienți?

De Black Friday 2023, pe eMAG vor fi la ofertă 2,8 milioane de produse, iar reducerile totale sunt de peste 390 milioane lei. eMAG estimeaza că în data de vineri vor ajunge le easybox 40.000 – 50.000 de produse comandate în primele ore.

În primele cinci zile vor ajunge la clienți jumătate dintre produsele comandate, iar ținta este ca până în 24 noiembrie să fie livrate toate produsele comandate, spun cei de la eMAG. În țară, Sameday (parte din grupul eMAG) detine 3.900 de unități easybox și va crește ponderea produselor livrate în aceste „dulapuri” electronice.

eMAG estimează că va vinde de 680 milioane lei de Black Friday, cu 36 milioane mai mult decât anul trecut.

Vor fi în ofertă 80.000 de TV-uri, 300.000 de electrocasnice mici, 80.000 de laptop-uri și 250.000 de smartphone-uri și accesorii.

Cele mai mari reduceri promise sunt de 70%, dar vor fi și produse la care reducerea va fi de 5-10%, fiind vorba de produse mai scumpe.

eMAG black friday

Click pe logo pentru oferta eMAG de Black Friday 2023

Produse din oferta eMAG Black Friday

  • Telefon mobil Apple iPhone 13, 128GB, 5G, Midnight, 2.799,99 lei, reducere 22% de la 3.599,99 lei
  • Consola PlayStation 5, cu disc, 1.999,99, reducere 25%, de la 2.699,99 lei
  • Televizor LED Star-Light 40DM5500, 100 cm, Full HD, 499,99 lei, reducere 28% de la 699,99 lei
  • Televizor LED Samsung 65AU7092, 163 cm, Smart, 4K Ultra HD, 1.999 lei, reducere 500 lei, de la 2499.99 lei
  • Laptop Lenovo V15 G4 AMN cu procesor AMD Ryzen™ 3 7320U până la 4.10 GHz, 15.6″, Full HD, 8GB DDR5, 256GB SSD, AMD Radeon™ 610M, 999 lei reducere 28% de la 1.399,99 lei
  • Aspirator vertical Dyson V8 Absolute, 1.399,99, reducere 21% de la 1.779,99 lei
  • Mașină de spălat rufe Samsung, 7 kg, 1400 RPM, Clasa B, Steam, 1.199,00, reducere 31% de la 1.749,99 lei
  • Combină frigorifică Samsung, 340 l, NoFrost, All around cooling, Clasa E, înălțime 185 cm, 1.699,99 lei, reducere 25% de la 2.289,99 lei
  • Espressor automat Philips, sistem de spumare a laptelui, 15 bar, râșniță ceramică, 999,99 lei, reducere 19% de la 1.249,90 lei
  • Ceas Fossil pentru femei și bărbați, 269,99 lei, reducere 63% de la 741,98 lei
  • Scaun de birou ergonomic Kring Fit, înălțime reglabilă, Negru, 159,00 lei, reducere -46% de la 299,99 lei
  • Whiskey Jack Daniel’s Gentleman Jack, 40%, 0.7l, 79,99 lei, reducere 39% de la 131,99 lei
  • Pachet Raspundel Istetel . Set creion și două cărți: Lumea animalelor și Animale domestice, 249,99 lei, reducere 44% de la 449,99 lei
  • Cafea boabe Lavazza Qualita Oro, 1Kg, 49 lei, reducere 34% de la 74,72 lei
  • Detergent de rufe capsule Ariel All in One PODS Mountain Spring, 2×72 buc, 144 spălări, 129,99 lei, reducere 43% de la 229,85 lei

Cand dă eMAG startul promotiei Black Friday 2023?

Probabil că eMAG Black Friday ca începe tot în jurul orei 7.20 – 7.30, la fel ca în anii trecuți. eMAG nu comunica ora la care va porni reducerile.

eMAG mentionează că toate produsele vor fi la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile, iar 71% dintre oferte sunt la cel mai bun preț din 2023.

Cel mai rapid puteți afla când începe Black Friday din notificările aplicației eMAG. În 2022, 83% dintre comenzi au fost plasate de pe mobil.

În ofertă vor fi și produse mai speciale: 10 kg de aur, dar și peste 100 de tone de carne de porc și mezeluri. Vor fi și vouchere de reduceri pentru cumpărarea de vacanțe, de autoturisme sau de pachete de înfrumusețare.

eMAG Black Friday 2022

eMAG Black Friday 2022

eMAG Black Friday 2022 – profită de cele mai mari reduceri din an, pe 11.11.2022.

eMAG a publicat produsele care vor avea prețul redus de Black Friday 2022.

emag black friday

Profită de reducerile de Black Friday 2022.

Peste 1 milion de produse reduse pe eMAG.

Vezi acum cele mai mari reduceri de pret!

Doar pe 11 noiembrie 2022!

Profită de reduceri la:

  • Televizor LED Hotizon 108 cm, LED, Smart, 4K Ultra HD, Clasa F
  • Combină frigorifică Samsung 340L, No Frost, Compresor Digital Inverter
  • Aspirator fără sac Rowenta Compact Power, 1,5L, 750 W
  • Detergent capsule Ariel All în One PODS Mountiain Spring 2×50 buc, 100 spălări
  • Gel spumant Bioderma ABCDerm, 1000 ml
  • Apa de Toaleta Hugo Boss Hugo Dark Blue, Barbati, 75 ml
  • Set 4 scaune bucătărie Ring Kai, lemn / PP, Alb
  • Saltea ortopedică, Ring Comfort, Ergoflex, 160x200x20 cm
  • Bormașină pe acumulator Bosch EasyDrill 1200, 12 V, valiză profesională
  • Ceas Fossil cu cadran Mother of Pearl, pentru femei
  • Bicicleta fitness KONDITION, volanta 3 kg
  • Geaca Geo Norway, pentru barbati
  • Trening Puma, pentru femei
  • Cizme scurte UGG, pentru femei
  • Geaca parka Jack & Jones, pentru barbati
  • Tigaie Wok Tefal, Thermo-Signal, 28 cm
  • Pachet chiuveta granit Pyramis + Baterie, 76×44 cm
  • 2 la pret de 1 – Bere blonda Ursus Premium, 24 x 0.33l
  • Cafea Boabe 1 Kg, Lavazza Crema e Aroma
  • Leagan electric Wunderkid Side, cu conectare la priza
  • Monitor LED Philips 23.8″, IPS, Full HD
  • Televizor LED Diamant, 80 cm, HD
  • Laptop Lenovo IdeaPad 3, Intel Core i3, 15.6″ Full HD
  • Masina de spalat rufe Samsung, 7 kg, Clasa B, Eco Bubble
  • LEGO Friends – Furgoneta de camping, 41681, 487 piese
  • Bancheta hol Kring Provence, bambus, 70x30x50 cm
  • Gel de dus Bioderma Atoderm, 1L
  • 2 la pret de 1 – Pepsi Cola, doza, 24 x 0.33L
  • Pachet 2x Cafea macinata Lavazza Crema e Gusto, 250g
  • Pampers Active Baby XXL BOX, 208 buc
  • Vin Rosu Budureasca Feteasca Neagra, 0.75l
  • Robot de aspirare Roborock S7, WiFi, Mop
  • Espressor automat De’Longhi Magnifica S, 15 bari
  • Televizor LG OLED 55C11LB, 139 cm, Smart, 4K
  • Ceas Smartwatch Garmin Fenix 6 Pro, 47 mm
  • Telefon mobil Vivo Y01, 3GB RAM, 32GB, 4G

Top categorii de produse comandate la eMAG de Black Friday 2022

  • Băuturi, băcănie și petshop: 380.366
  • Jucării și articole pentru copii: 364.139
  • Parfumuri, îngrijire personală și cosmetice: 276.772  
  • Mobilier și produse pentru casă: 204.135
  • Electrocasnice mari și mici: 165.194
  • Bricolaj, grădină și auto: 142.544
  • Telefoane, tablete și gadgeturi: 138.813
  • Laptopuri, IT, birotică și papetărie: 128.049
  • Televizoare, audio- video, gaming, cărți: 119.159  
  • Fashion și sport: 102.801
La ce oră începe Black Friday 2022 la eMAG?

La ce oră începe Black Friday 2022 la eMAG?

Mai jos îți prezentăm ora la care eMAG a dat startul reducerilor de Black Friday în anii anteriori:

  • 2013 – ora de începere 6:56
  • 2014 – ora de începere 6:52
  • 2015 – ora de începere 8:34
  • 2016 – ora de începere 6:49
  • 2017 – ora de începere 6:50
  • 2018 – ora de începere 6:56
  • 2019 – ora de începere 7:24
  • 2020 – ora de începere 7:37
  • 2021 – ora de începere 7:25
  • 2022  – ora de începere 7:20

La ce oră crezi că începe eMAG Black Friday 2022?

Black Friday 2022 la eMAG are loc in ziua de 11 noiembrie, fiind evenimentul de shopping cu cele mai multe oferte si reduceri. Evenimentul se desfasoara pe durata unei singure zile, cunoscută drept Vinerea Neagra.

Printre produsele care se regasesc in oferta eMAG Black Friday se numara televizoare, telefoane, laptopuri, produse din categoria Fashion ai articole sportive, electrocasnice, accesorii pentru casa si gradina, produse de ingrijire personala pentru adulti si copii, mobila, jucarii, anvelope si produse speciale.

Black Friday la eMAG inseamna si reduceri ale partenerilor din Marketplace.