Termenul „Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară, nu cu cumpărăturile. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare. 24 septembrie 1869 a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de „Black Friday” fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți.
Ei se numeau Jay Gould și Jim Fisk, iar președinte al SUA era atunci Ulysses S. Grant.
Pe vremea când magazinele din SUA își scriau de mână registrele contabile, profiturile erau trecute cu cerneală neagră, iar pierderile, cu roșu. În general, multe magazine erau „pe roșu” (in the red) mai tot timpul anului și treceau pe profit („went into the black”) după sărbătoarea de Thanksgiving, la final de noiembrie, când cumpărătorii achiziționau multe mărfuri la reducere.
Ideea de a face cumpărături extinse în noiembrie era populară în SUA încă de acum un secol. Spre exemplu, în 1924 magazinul Macy’s lansa o faimoasă Thanksgiving Day Parade în New York. Marile magazine vindeau bine la final de noiembrie și în anii ’30, chiar dacă simțeau efectele Marii Crize (the Great Depression), iar în 1939, la cererea reatailerilor, președintele SUA a mutat cu o săptămână mai repede sărbătorirea zilei Recunoștinței.
Președintele spera că economia va avea și ea de câștigat de pe urma creșterii vânzărilor și consumului, iar mutarea acestei sărbători a fost denumită popular în acei ani „Franksgiving”, de la numele președintelui.
Sintagma Black Friday s-a răspândit, dar unii retaileri nu au apreciat numele de Black Friday și conotația negativă și au încercat, fără succes, să schimbe numele în „Big Friday” (Vinerea Mare). Nu au reușit, iar numele a rămas și s-a răspândit mai ales după 1970 în toată America, pentru că retailerii au concurat tot mai dur unul cu altul și au intuit un lucru: consumatorilor le va plăcea ideea, dacă va fi bine ”împachetată” cu tactici atrăgătoare de marketing.
Numele Black Friday a apărut tipărit în 1966 în revista The American Philatelist, dar pe atunci nu era o sărbătoare de shopping cunoscută în toată America. Abia după 1980 BF a devenit un fenomen de shopping în SUA și oamenii au început să se înghesuie în magazine.
Black Friday-ul s-a digitalizat
Black Friday a tot crescut de la an la an în SUA, magazinele au deschis tot mai repede, iar mulțimile au fost tot mai mari.
Black Friday a fost descris ca un ritual pur american „pe altarul” consumerismului, „o experiență socială” de familie. În anii cei mai buni, între 2005 și 2010 se estimează că peste 130 de milioane de americani mergeau în magazinele fizice de Black Friday și îmbrâncelile erau dure.
Oamenii se luptau atunci pentru televizoare, DVD playere și pentru electrocasnice, iar Black Friday era prezentat ca fiind o „social shopping experience”, în opoziție cu Cyber Monday (născută în 2005) și Amazon Prime Day (din 2015) care erau zile de „solitary activity”.
Două mari schimbări au marcat Black Friday-ul american în ultimii 10-12 ani: a crescut mult comerțul online și Black Friday a devenit „Black November și mai mult decât atât, pentru că ofertele se întind acum de la jumătatea lui octombrie până la început de decembrie.
În 2008 un angajat al Wal-Mart era călcat în picioare de mulțimea venită să „vâneze” cele mai bune oferte de Black Friday la Long Island: laptop-uri la 300 de dolari și sisteme de navigație GPS la 99 de dolari. Pentru ca lucrurile să nu mai degenereze, compania a consultat în 2009 experți în managementul mulțimilor, a decis să țină aproape toate magazinele deschise 24 de ore în acele zile și angajații trebuiau să se asigure că oamenii stau la coadă și iau pe rând produsele, fără să se împingă sau să se lovească.
În 2015 unele magazine deschideau la ora 4 dimineața și în fața lor puteau fi văzuți încă de la miezul nopții oameni cu pături care așteptau ca ușile să se deschidă. Multe s-au schimbat de atunci: acum o parte consistentă din Black Friday-ul american se petrece online și unii vorbesc despre un „sale fatigue” fiindcă oamenii sunt bombardați cu reduceri prezentate de comercianți ca fiind foarte consistente.
De ani de zile presa publică în SUA ghiduri despre cum să „supraviețuiești” zilei de Black Friday, în sensul de a nu „lua plasă” cu ofertele. La anumite categorii de produse cele mai mici prețuri din an sunt în ianuarie, iar la altele în martie. La foarte multe produse cel mai mic preț din an este ÎN ALTĂ zi decât BF, dar trebuie urmărite ofertele cu atenție.
Un alt sfat este să nu fi atras de așa-numite ”doorbusters”, oferte cu adevărat excelente care te fac să vii în magazin, dar când vii vezi că acele produse s-au terminat și ajungi să cumperi alte lucruri care nu-s reduse prea mult.
Comercianții vor pune presiune psihică pe cumpărători, profitând de sensibilitățile lor când sunt puși în fața unor „plăcuțe” cu reduceri, fie ele din plastic sau carton sau pe ecranul computerului, tabletei sau telefonului. Un sfat de bun simț este să cumpărați, pe cât posibil, doar ce aveți nevoie și mai ales să stabiliți clar un buget maxim înainte de a cumpăra orice.
Când a ajuns Black Friday în Europa
Retailerul american Amazon a organizat pe online o campanie de Black Friday pentru UK în 2010, în 2011 mici campanii timide au fost organizate de retaileri din mai multe țări UE, inclusiv România, iar în 2013 deja au fost îmbrânceli ca-n SUA și în magazine din țări ale UE, un exemplu fiind la supermarket-urile Asda, în Marea Britanie. La francezi, prima zi de „Vendredi noir” a fost în 2013.
În Franța sau Germania Black Friday a crescut cu adevărat puternic în 2014 și 2015, dar spre deosebire de începuturile din SUA, în Europa a prins mult mai mult online-ul.
Spre exemplu, în Marea Britanie de Black Friday s-a vândut în 2016 de 2,8 miliarde lire pe online și de 4,7 miliarde pe offline, iar în 2020 de 5,7 miliarde pe online și 1,7 miliarde pe offline.
Pentru Black Friday-ul european, Marea Britanie este cea mai mare piață, cu vânzări de peste 7 miliarde lire sterline, urmată de Germania, cu peste 6 miliarde euro, Franța cu peste 4 miliarde și Italia cu peste două miliarde euro. Alte țări cu vânzări mari sunt Spania, Olanda și Belgia.
În Romania, eMAG a organizat primele reduceri de Black Friday.
eMAG Black Friday 2023 – Ce reduceri promite eMAG pentru ziua de 10 noiembrie?
eMAG organizează Black Friday 2023 pe data de 10 noiembrie cu reduceri medii de 35-40% și maxime de peste 70%. Ce promite eMAG? Câte produse sunt, când vor ajunge la clienți?
De Black Friday 2023, pe eMAG vor fi la ofertă 2,8 milioane de produse, iar reducerile totale sunt de peste 390 milioane lei. eMAG estimeaza că în data de vineri vor ajunge le easybox 40.000 – 50.000 de produse comandate în primele ore.
În primele cinci zile vor ajunge la clienți jumătate dintre produsele comandate, iar ținta este ca până în 24 noiembrie să fie livrate toate produsele comandate, spun cei de la eMAG. În țară, Sameday (parte din grupul eMAG) detine 3.900 de unități easybox și va crește ponderea produselor livrate în aceste „dulapuri” electronice.
eMAG estimează că va vinde de 680 milioane lei de Black Friday, cu 36 milioane mai mult decât anul trecut.
Vor fi în ofertă 80.000 de TV-uri, 300.000 de electrocasnice mici, 80.000 de laptop-uri și 250.000 de smartphone-uri și accesorii.
Cele mai mari reduceri promise sunt de 70%, dar vor fi și produse la care reducerea va fi de 5-10%, fiind vorba de produse mai scumpe.
Click pe logo pentru oferta eMAG de Black Friday 2023
Produse din oferta eMAG Black Friday
Telefon mobil Apple iPhone 13, 128GB, 5G, Midnight, 2.799,99 lei, reducere 22% de la 3.599,99 lei
Consola PlayStation 5, cu disc, 1.999,99, reducere 25%, de la 2.699,99 lei
Televizor LED Star-Light 40DM5500, 100 cm, Full HD, 499,99 lei, reducere 28% de la 699,99 lei
Televizor LED Samsung 65AU7092, 163 cm, Smart, 4K Ultra HD, 1.999 lei, reducere 500 lei, de la 2499.99 lei
Laptop Lenovo V15 G4 AMN cu procesor AMD Ryzen™ 3 7320U până la 4.10 GHz, 15.6″, Full HD, 8GB DDR5, 256GB SSD, AMD Radeon™ 610M, 999 lei reducere 28% de la 1.399,99 lei
Aspirator vertical Dyson V8 Absolute, 1.399,99, reducere 21% de la 1.779,99 lei
Mașină de spălat rufe Samsung, 7 kg, 1400 RPM, Clasa B, Steam, 1.199,00, reducere 31% de la 1.749,99 lei
Combină frigorifică Samsung, 340 l, NoFrost, All around cooling, Clasa E, înălțime 185 cm, 1.699,99 lei, reducere 25% de la 2.289,99 lei
Espressor automat Philips, sistem de spumare a laptelui, 15 bar, râșniță ceramică, 999,99 lei, reducere 19% de la 1.249,90 lei
Ceas Fossil pentru femei și bărbați, 269,99 lei, reducere 63% de la 741,98 lei
Scaun de birou ergonomic Kring Fit, înălțime reglabilă, Negru, 159,00 lei, reducere -46% de la 299,99 lei
Whiskey Jack Daniel’s Gentleman Jack, 40%, 0.7l, 79,99 lei, reducere 39% de la 131,99 lei
Pachet Raspundel Istetel . Set creion și două cărți: Lumea animalelor și Animale domestice, 249,99 lei, reducere 44% de la 449,99 lei
Cafea boabe Lavazza Qualita Oro, 1Kg, 49 lei, reducere 34% de la 74,72 lei
Detergent de rufe capsule Ariel All in One PODS Mountain Spring, 2×72 buc, 144 spălări, 129,99 lei, reducere 43% de la 229,85 lei
Cand dă eMAG startul promotiei Black Friday 2023?
Probabil că eMAG Black Friday ca începe tot în jurul orei 7.20 – 7.30, la fel ca în anii trecuți. eMAG nu comunica ora la care va porni reducerile.
eMAG mentionează că toate produsele vor fi la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile, iar 71% dintre oferte sunt la cel mai bun preț din 2023.
Cel mai rapid puteți afla când începe Black Friday din notificările aplicației eMAG. În 2022, 83% dintre comenzi au fost plasate de pe mobil.
În ofertă vor fi și produse mai speciale: 10 kg de aur, dar și peste 100 de tone de carne de porc și mezeluri. Vor fi și vouchere de reduceri pentru cumpărarea de vacanțe, de autoturisme sau de pachete de înfrumusețare.
Black Friday 2022 la eMAG are loc in ziua de 11 noiembrie, fiind evenimentul de shopping cu cele mai multe oferte si reduceri. Evenimentul se desfasoara pe durata unei singure zile, cunoscută drept Vinerea Neagra.
Printre produsele care se regasesc in oferta eMAG Black Friday se numara televizoare, telefoane, laptopuri, produse din categoria Fashion ai articole sportive, electrocasnice, accesorii pentru casa si gradina, produse de ingrijire personala pentru adulti si copii, mobila, jucarii, anvelope si produse speciale.
Black Friday la eMAG inseamna si reduceri ale partenerilor din Marketplace.
Combină frigorifică Samsung RB34T600CSA/EF, 340 l, Clasa C, No Frost, Compresor Digital Inverter -27% 1599 Lei
Televizor Samsung 43AU7172, 108 cm, Smart, 4K Ultra HD, LED, Clasa G -27% 1299 Lei
Telefon mobil OPPO Reno 5 Lite, Dual SIM, 128GB, 8GB RAM, 4G, Fluid Black -23% 999 Lei
Cafea Boabe Lavazza Crema e Aroma, 1 Kg -20% 39 Lei
Set cadou ROWENTA Copper Forever YD3059F0, Uscător de păr + Placă de îndreptat, negru/maro -50% 99 Lei
Aspirator cu sac Philips PowerGo FC8243/09, S-bag, 750 W, Etichetă Energetică AAA, Filtru Antialergic -24% 249 Lei
eMAG promite uramtroale reduceri:
75.000 de televizoare
130.000 de smartphone-uri și gadget-uri
30.000 laptopuri
35.000 frigidere și mașini de spălat
50.000 de electrocasnice mici
500.000 de produse fashion
300.000 de parfumuri și cosmetice
600.000 de jocuri și jucării
600.000 de articole pentru casă și grădină
150.000 de articole pentru sport și echipament sportiv
40 de tone de cafea
100.000 de sticle de băuturi alcoolice
150.000 de produse și echipamente medicale
1 milion de scutece
Produse speciale la eMAG Black Friday 2021
Peste 47.000 de nopți de cazare în România și în afara țării
Peste 80.000 de litri de combustibil
Peste 5.000 de vouchere pentru bilete de avion, reduse cu 50%
Peste 27.000 de kilograme de carne de porc
Singura sticlă din România de Single Malt Talisker veche de 41 de ani la prețul de 13.999 de lei
Pachet de 12 sticle Jameson cu ciubăr la preț de 4.999 de lei
Autorulote pentru noi experiențe
Închirieri rulote, mașini, servicii taxi și car sharing
Abonamente de telefonie
Servicii medicale
Monede și lingouri de aur
Ceasuri și bijuterii de lux
Cursuri și experiențe inedite
La ce ora incepe eMAG Black Friday?
eMAG nu anunta in avans ora. Estimam ca eMAG da startul la reduceri intre 7:15 – 7:50, pe 12 noiembrie.
Catalog Black Friday Fashion Days 2021 – incepe pe 10 noiembrie
Hanorac cu buzunar kangaroo Sportswear Club – reducere 47% – 149 Lei
Trening cu gluga si imprimeu logo – reducere 57% – 149 Lei
Pulover de lana Damavand – reducere 61% – 199 Lei
Pantofi sport din piele intoarsa cu insertii din piele ecologica si material textil S-Kipper – reducere 61% – 489 Lei
Pantofi sport high-top cu insertii de piele ecologica Signature – reducere 55% – 199 Lei
Pantofi stiletto de piele cu varf ascutit Dafne – reducere 53% – 319 Lei
Pantofi sport flatform de piele Kapri – reducere 56% – 399 Lei
Geaca usoara cu vatelina – reducere 63% – 159 Lei
Bluza sport cu decolteu la baza gatului si imprimeu logo – reducere 68% – 59 Lei
Tricou de bumbac organic cu logo – reducere 57% – 99 Lei
Ceas cu o curea ingusta de piele Georgia – reducere 60% – 299 Lei
Geanta cu bareta de umar si aspect de piele de crocodil – reducere 54% – 239 Lei
Catalog Black Friday F64 – 12 noiembrie 2021
Acumulatori foto – 40%
Audio Video – 60%
Blițuri cu patină – 40%
Camere de acțiune – 27%
Carduri de memorie – 40%
Drone – 30%
Echipamente foto studio – 65%
Genți și rucsacuri – 60%
Imprimante – 26%
Monitoare – 33%
Obiective – 50%
Stabilizatoare – 40%
Tablete grafice – 43%
Trepiede – 75%
Catalog Chilipirul Zilei Black friday 2021 – 12 – 14 noiembrie
Reduceri PE BUNE de pana la 60% la toate categoriile de produse si transport gratuit la orice comanda.
Uși – 60% Reducere
Tablouri și postere – 50% Reducere
Covoare – 50% Reducere
Textile pentru bucătărie – 50% Reducere
Corpuri de iluminat – 50% Reducere
Seturi de mobilă pentru living – 40% Reducere
Seturi de mobila pentru dining & bucătărie – 40% Reducere
Seturi de mobilă pentru dormitor- 40% Reducere
Seturi de mobilă pentru baie- 40% Reducere
Mobilier pentru terasă & grădină – 40% Reducere
Resigilate – 40% reducere din pretul deja redus de pe site
Toate celelalte produse – 36% Reducere
Catalog Black Friday evoMAG 2021 – a inceput
iPhone SE 2020 – 1699 lei
Samsung Watch4 – 1059 lei
Priză inteligentă TP-Link KC115 – 49 lei
SSD extern Samsung T5 de 2 TB – 199 lei
Google Home mini – 109 lei
Google / Nest mini – 135 lei
Teste COVID saliva
Teste COVID anticorpi
Catalog Black Friday PC Garage 2021 – a inceput
Monitor Asus VG248QE de 144 Hz.
Kit 16 GB DDR Kingston Fury Beast – 320 Lei
TP-Link Deco X90 – wireless mesh care suporta pana la 200 de device-uri conectate simultan
HDD Extern Western Digital 2 TB – 269 lei
Scaun Inaza Cobra – 549 lei
Tastatura LogitechG G915 TKL
Încălzitor Xiaomi Mi Smart Space Heater
Cand incepe Black Friday 2021 in Romania?
Chiar daca Black Friday este organizat in Statele Unite in ultima vineri din Noiembire (26 noiembrie), in Romania data la care se organizeaza Black Friday este dictata de eMAG. Anul acesta data pentru „Vinera Neagra”, aleasa de eMAG, este 12 noiembrie.
Ce cumperi de Black Friday?
Vezi pe black-friday.ro cand incep marile reduceri la cele mai importante magazine online si ofertele acestora.
De Black Friday 2022 pasionatii de cumparaturi au ocazia prinda cele mai bune oferte la o gama varianta de produse: televizoare, laptopuri, electrocasnice, echipamente IT, jucarii, imbracaminte si incaltaminte, etc.
De Black Friday Romania poti profita de reduceri de pana la 70% la cele mai cautate produse.
Pe 11 noiembrie 2022, de Black Friday, beneficiezi de reduceri la eMAG, Altex, Notino, evoMag, Answear, Elefant, About You, Vivre, Flanco.
De Black Friday se fac cumparaturi serioase: toata lumea se pregateste de Craciun si cauta cadouri la cele mai mici preturi.
Istoric Black Friday
Termenul ”Black Friday” a fost inventat în anii 1960 pentru a marca începutul sezonului de cumpărături de Crăciun. ”Black” se referea la magazinele care treceau de la ”red” la ”black”, atunci când înregistrările contabile erau ținute manual, iar cerneala roșie indica o pierdere, iar cea neagră un profit.
Black Friday a devenit ziua potrivită pentru cumpărături, una cu încasări mai bune decât chiar cele de dinaintea Crăciunului, dupa ce comericantii si-au dat seama ca pot avea incasari record daca scad preturile.
Pandemia si lock down-ul de anul trecut a obligat consumatorii sa isi faca cumparataturile online si oamenii au cumparat online mai mult ca oricand.